Чи можуть пенсіонерів змусити перейти на обслуговування у банки?
З 1 вересня поточного року змінюються правила виплати пенсій та державної допомоги, і пенсіонерів та інших отримувачів соцвиплат мають перевести на банківські картки. Лише пенсіонери, що досягли 80-річного віку, люди з інвалідністю, особи, що потребують постійного стороннього догляду та ті, хто є одержувачами соцдопомоги особам, які не мають права на пенсію, і допомоги на догляд, можуть обрати доставку виплати або в Укрпошті, або у банку.
Нині майже 3,5 млн пенсіонерів отримують пенсію через Укрпошту. А Міністерство соціальної політики та Пенсійний Фонд України хочуть перевести максимальну кількість пенсіонерів на обслуговування у банки. Тоді в Укрпошті будуть отримувати виплати лише близько 1 млн пенсіонерів декількох категорій.
Постає питання: чи зможуть ці 2,5 млн легко перейти на обслуговування у банки і чи це буде просто?
Просто не буде. Люди завжди з недовірою ставляться до змін. Тим паче, якщо вони існують тільки на папері. Не секрет, що в українських селах ні доріг, ні банків, ні банкоматів. Не говорячи вже про те, що такі нововведення для стареньких мають бути підготовленими і супроводжуватися освітньою кампанією.
Зважаючи на те, що поштові відділення знаходяться майже у кожному населеному пункті, а листоноші обслуговують мешканців усіх без виключення сіл, селищ, хуторів (навіть найвіддаленіших), можливості пошти доставити та виплатити пенсію на порядок вищі за будь-який банк.
Та найголовніше - похилий вік, наявність захворювань (чи інвалідності) часто роблять процес отримання пенсії надзвичайно складним навіть поза межам власного дому, а послуги листоноші – не просто зручними й корисними, а й вкрай необхідними. Адже листоноша не тільки принесе свіжу газеті та кошти додому, а й прийме оплату за комунальні послуги, може продати за соціальними цінами товари першої необхідності.
Підсумовуючи, наголошуємо ПЕНСІОНЕР САМ ОБИРАЄ МІСЦЕ ОТРИМАННЯ ПЕНСІЇ — у відділенні Укрпошти (доставить листоноша) чи у банку на платіжну картку. Як визначено у нормативно-правових актах, що регулюють виплату та доставку пенсій, виплата пенсії може проводитись підприємствами поштового зв’язку або банківськими установами. Отже особисто сам пенсіонер визначає, де і як буде отримувати належну йому пенсію. Для цього він має написати власноруч відповідну заяву та надати її до найближчого відділення Пенсійного фонду України. Тобто коли пенсіонеру говорять, що йому пенсію тепер буде перераховувати банк на картку, а не Укрпошта, це порушення закону. Ніхто без його письмової згоди цього робити не може. Тож, якщо ви виходите на пенсію й хочете отримувати гроші вдома від листоноші, або уже отримуєте кошти на банківській рахунок, але хочете перейти на обслуговування в Укрпошту, потрібно зробити декілька простих кроків:
- заповнити заяву на отримання пенсії в Укрпошті,
- підготувати копії документів, які потрібно додати до заяви,
- надати пакет документів до найближчого відділення Пенсійного фонду України,
- отримати пенсію у відділенні або вдома від листоноші.
У період дії карантину, який встановлено на рівні держави через поширення коронавірусної інфекції, змінено порядок виплати пенсії та соціальної допомоги. Якщо отримувач коштів повідомив листоношу або працівників відділення, в якому він отримує пенсію, про захворювання або має візуальні ознаки респіраторного захворювання, можна:
- призначити іншу особу, яка буде отримувати кошти;
- перенести виплату пенсії на наступний виплатний період.
У будь-якому з випадків потрібно проінформувати про своє рішення співробітника Укрпошти (листоношу/працівників відділення, яке обслуговує адресу проживання отримувача коштів/оператора контакт-центру Укрпошти) та надати вичерпну інформацію щодо пенсійних документів та контактних даних.